lørdag 7. januar 2012

Litt misnøye med dagens BPA ordning

Nok en ny møtedag. Denne gangen for å sette opp turnus for mine BPA assistenter, slik at jeg får alle mine lovpålagte timer i år, For sist år så fikk jeg ikke det. Fra uke 38 til 52 så manglet jeg over 50 timer med hjelp. Og det er mye det! Så der kommunen bryter jo loven så det holder.

Og etter 1 times møte så har vi klart å dekke opp 7 ukers turnus, med en mangel på 22.5 timer... i løpet av en 7 ukers skulle det altså vært tilsammen 84 timer mens jeg har bare 61.5. Og ikke har kommunene flere assistenter å sette inn heller. Har en person som kanskje har ledig tid om noen uker. Så kommunen vurdere nå å lyse ut en stilling til da. Noe som helt sikkert tar flere mnd.

Grunnen til at jeg har fått innvilget BPA er at jeg er kronisk sliten og bruker veldig lang tid på alle mine gjøremål grunne sykdommen min. Vanlig husarbeid sliter meg totalt ut. Så for at jeg skal ha energi til mine barn så bør jeg ha masse hjelp til de andre tingene. Lurer på når kommunene skal forstå dette?

Har foresten søkt om å få bruke Uloba som organisering av tjenesten, men dem nekter meg dette enn så lenge. For dem sier da må BPA ut på anbud. og dette er bare tull og tøys, ettersom Uloba er en ideel organisjon så trengs ikke dette.

Tillater meg å lime inn ett notat fra siden deres:

Med ULOBAs BPA kan du leve et selvstendig liv!

Et selvstendig liv er målet - BPA er middelet.

Menneskene er avhengige av hverandre. Derfor lever vi i samfunn.
Å leve med et større assistansebehov enn flertallet, fører til at vi ofte havner i en avmaktsposisjon. BPA i ULOBA snur maktforholdet på hodet. Du overtar selv roret i ditt eget liv:

Du er selv arbeidsleder for dine personlige assistenter.
Du bestemmer hvem du vil ha som assistent, hva assistenten
skal gjøre, hvor og når assistansen skal gis.
I ULOBA må du innta en rolle som kan sammenlignes med en lederrolle i en liten bedrift.
En ”omsorgsmottaker” og ”bruker” blir ”arbeidsleder” og ”borger”.

Kommunene rundt omkring i landet som ikke har Uloba-ordning driver det helt motsatt. Jeg har hvertfall null oversikt, og føler meg som en bitteliten verdigløs person som er til bry for dem.

Så får hva jeg gjør... Må vel klages innn til folk lenger opp i systemet dette.

Ingen kommentarer: